TRENDS ON THURSDAY – Trend 5: virtuele realiteit

22-02-2023

Virtual Reality (VR) is een trend die we niet meer weg kunnen denken uit onze wereld. Door VR kunnen mensen vluchten naar een (online) wereld, waar ze hun dagelijkse problemen achter zich kunnen laten. Deze tweede leefomgeving groeit hard, waardoor het voor bedrijven ook steeds interessanter wordt. Bij Kruitbosch proberen we in ons designproces ook gebruik te maken van VR. Arif Veendijk, head of design van onze Cortina fietsen, deelt hoe we dat doen.

VR is nuttig

Virtual Reality is iets voor gamers toch? Iets voor Tech Savvy’s; mensen die willen ontsnappen willen aan de realiteit. VR heeft zeker een hoog entertainmentgehalte, maar het heeft naar mijn mening ook een zeer nuttige en praktische kant. Bij Kruitbosch gebruiken we VR nog niet zo lang. Onze klanten, leveranciers, relaties en collega’s konden al kennis maken met VR-systeem tijdens de Kruitbosch Mobility Days. Daar presenteerden we door middel van VR onze Vision Bike. Dat was een leuke eerste kennismaking met VR! Maar daar blijft het niet bij. We gaan VR namelijk steeds meer inzetten bij de ontwikkeling van nieuwe Cortina fietsen.

Wat is VR?

Virtual Reality kan een gebruiker onderdompelen in een hele nieuwe wereld die door een computer gegenereerd wordt. In deze wereld kan je virtuele omgevingen en objecten creëren en tonen. Wanneer een gebruiker bijvoorbeeld een VR-bril opzet, wordt zijn of haar zicht volledig vervangen door deze nieuwe virtuele wereld. Is VR nieuw? Nee, absoluut niet. Het wordt al meer dan 25 jaar gebruikt, maar de technieken worden steeds beter. Daardoor wordt VR meer en meer toegepast in de entertainmentindustrie en volgen de ontwikkelingen elkaar steeds sneller op.

Hoe gebruiken we Virtual Reality bij Kruitbosch?

Bij Kruitbosch gebruiken we een VR-bril (VARJO X-3) bij de ontwikkeling van nieuwe Cortina fietsen. Met deze bril kunnen we ook gebruikmaken van Mixed Reality (MR). De bril combineert de echte wereld of omgeving met virtuele inhoud. Je kunt bijvoorbeeld een eigen ontworpen Cortina fiets in 3D zien, maar dan wel in de omgeving waar jij op dat moment bent. De ontworpen fiets wordt met de VR-bril op dus een onderdeel van de echte wereld. Zelfs de schaduwen en lichten worden hierin meegenomen. Wat hebben wij daar dan aan? Heel veel! We kunnen door de VR-bril een ontworpen fiets beoordelen en tussen onze bestaande fietsen bekijken. We beoordelen dan de vorm en kleur, past dat wel echt bij ons merk Cortina? We kunnen de ontworpen fiets bekijken en eromheen lopen of zelfs zo bekijken alsof je erop zit, dat heet ook wel een immersive experience. Heel gaaf!

Waarom hebben wij dit systeem?

Als designer wil je al te graag weten hoe je ontwerp er in het echt uit komt te zien. Ik vergelijk het ook wel eens met het kopen van een keuken. Om de keuken in al zijn glorie te kunnen beleven en te beoordelen, zou je hem in het echt moeten bekijken. Datzelfde geldt ook voor onze fietsen. Ik wil deze graag bekijken om ze goed te beoordelen. Daarom bestelden we samples bij de fabriek. Echter, dit is een intensief, tijdrovend en kostbaar proces. Daarnaast is het bestellen van samples niet duurzaam. Door de aanschaf van onze VR-set behalen we dus op meerdere vlakken winst. Een andere bijkomstigheid is dat wel meerdere varianten van een fiets kunnen beoordelen. Eerder waren we daar met echte samples meer terughoudend in. Ondanks dat de VR ons veel mogelijkheden biedt en ervoor zorgt dat ons designproces efficiënter wordt, blijven echte samples wel nodig. Maar waar we eerder samples nodig hadden in het vormgevings- en stylingsproces, hebben we deze nu alleen nog nodig als productiesamples. We krijgen door Virtual Reality nu tijdens het vormgeven en stylen een goede indruk over hoe onze concepten kunnen uitpakken. Dat helpt ons met het maken van keuzes.

Virtual Reality in de rest van de keten

Ik zie dat VR ook in de rest van de keten van Cortina wordt toegepast en dat het wel degelijk toegevoegde waarde heeft. Dealers kunnen hun klanten bijvoorbeeld meenemen in de wereld van onze nieuwe E-LETT. In deze wereld wordt het verhaal van deze nieuwe fiets op een visuele en interactieve manier verteld. En oh ja! De kleuren, verschillende varianten en accessoires zijn in deze wereld ook te zien. De fiets ziet er zo echt uit, want hij is ware grootte te zien door VR. Dat kan dealers weer helpen met bijvoorbeeld hun voorraad. Klanten kunnen gemakkelijk alle varianten bekijken, zonder dat ze allemaal in de winkel hoeven te staan.

De toekomst van VR

Ik denk dat Virtual Reality zich steeds verder gaat ontwikkelen en dat het steeds meer immersive wordt. Dat betekent dat je als gebruiker steeds meer interactie hebt met virtuele objecten, door bijvoorbeeld een accu uit de fiets te halen of een lamp aan of uit te zetten. Dit kan nu al door controllers, maar zal ongetwijfeld straks ook zonder kunnen. Daarnaast denk ik dat de hardware van VR, bijvoorbeeld de grote bril die wij bij Kruitbosch hebben, steeds compacter en lichter van gewicht worden. Dat zorgt ervoor dat de toepassing van VR nog toegankelijker wordt. Ik verwacht dat VR steeds belangrijker wordt in de wereld van mobiliteit, zeker op het gebied van design en bij de inzet van commerciële doeleinden. Eén ding is zeker: virtual reality is about to become part of our new reality!

TRENDS ON THURSDAY – Trend 5: virtuele realiteit