Kruitbosch klaar voor de toekomst met een AutoStore

14-10-2022

Kruitbosch zal het aankomende najaar een AutoStore installeren. De fietsenfabrikant en -groothandel wil efficiënt groeien en fietsendealers bedienen met een groter assortiment. Ondanks dat het warehouse in Zwolle niet uitgebreid wordt, kan Kruitbosch met een Autostore deze groei realiseren en nog beter inspelen op de vraag van haar klanten. De bouwwerkzaamheden van de AutoStore zijn inmiddels in volle gang.

Verbouwen terwijl de dagelijkse werkzaamheden doorgaan

Wanneer je het warehouse van Kruitbosch binnenstapt, zie je dat een groot deel van de hal in het teken staat van de bouwwerkzaamheden. De stellingen met producten zijn verdwenen en inmiddels zijn de contouren van de nieuwe AutoStore al goed zichtbaar. “Voorafgaand aan de bouw hebben we al onze artikelen verhuisd naar verschillende plekken binnen en buiten ons magazijn”, vertelt Ronald van der Hulst, Logistiek Engineer bij Kruitbosch. “Onze collega’s van team Logistiek hebben ontzettend hard gewerkt om ons magazijn voor te bereiden op de komst van de AutoStore, terwijl hun dagelijkse werkzaamheden ook doorgingen. Het was en is nog steeds de bedoeling dat onze klanten zo min mogelijk hinder ondervinden door deze verbouwing en hun bestellingen kunnen blijven plaatsen.”

29.000 bakken en 65 robots

Een AutoStore is een innovatief systeem, waardoor Kruitbosch kan groeien zonder haar pand uit te breiden. In de AutoStore wordt namelijk 85% van de artikelen van Kruitbosch verzameld in 29.000 bakken, die in een grote kubus staan. Bovenop de AutoStore rijden 65 robots die straks de juiste bakken met producten moeten verzamelen wanneer een dealer een bestelling plaatst. De robots brengen de bakken naar een inpaktafel, waar de producten door één van de medewerkers van Kruitbosch wordt ingepakt en verzonden. De overige 15% van de producten van Kruitbosch hebben een te groot formaat voor de AutoStore. Deze worden in de toekomst nog handmatig verzameld en verzonden.

Live in het eerste kwartaal van 2023

De AutoStore moet in het eerste kwartaal van 2023, voor de start van het fietsseizoen, draaien. “We hebben een strakke planning, maar lopen op schema”, aldus Van der Hulst. “Halverwege november moet het fysieke gedeelte van de AutoStore staan, zodat we onze IT-systemen daarop aan kunnen sluiten. We hopen daarna de eerste bakken met producten te vullen en de AutoStore te testen.”

Doelstellingen voor 2025

De AutoStore past bij de organisatiedoelstellingen van Kruitbosch voor de toekomst. “De AutoStore is een grote stap die we als logistiek bedrijf gaan zetten richting 2025. Het gaat ervoor zorgen dat we producten compacter kunnen opslaan en onze groeiambities waar kunnen maken.” Daarnaast is de AutoStore een uitkomst in een steeds krapper wordende arbeidsmarkt. “Door de AutoStore kunnen we de pieken beter opvangen, waardoor we tijdens het hoogseizoen minder afhankelijk zijn van flexmedewerkers”, vertelt Ronald van der Hulst.

Duurzaamheid als belangrijk uitgangspunt

De komst van de AutoStore zal Kruitbosch ook helpen met het realiseren van haar duurzaamheidsambities. “Met deze AutoStore kunnen we niet alleen onze klanten sneller bedienen, maar reduceren we ook het gebruik van verpakkingsmateriaal”, legt Ronald uit.  “Met behulp van onze software geeft de AutoStore een advies aan de logistieke medewerker over welke doos hij kan gebruiken voor het bestelde aantal producten. Ook willen we in de toekomst producten uit verschillende magazijngebieden combineren en verzenden in één doos. Hiermee willen we het gebruik van te veel en te grote verpakkingen reduceren.” Daarnaast wil Kruitbosch in de toekomst samen met partner DHL gaan testen met herbruikbare verpakkingen.

Kruitbosch klaar voor de toekomst met een AutoStore