Kruiper Tweewielers: inspelen op de markt

01-03-2018

Terwijl wij Kruiper Tweewielers binnen wandelen, is de verbouwing nog in volle gang. We lopen Mario Gelhever tegen het lijf van Nijland Winkelinrichting, die nog even snel wat platen komt bevestigen in de nieuwe tassenwand. Maar we kunnen het niet ontkennen: Kruiper Tweewielers heeft een flinke transformatie ondergaan. Van routing tot indeling, samen met Kruitbosch pakten ze de hele winkel aan. En ze zijn nog niet klaar…

We spraken Caroline Kruiper die samen met maar man Marcel Kruiper eigenaar is van Kruiper Tweewielers in Raalte. Een winkel met een indrukwekkende geschiedenis, in 2016 vierden zij hun 80-jarig bestaan. Het is de visie van Kruiper om elke tien jaar de winkel te vernieuwen. “De laatste keer dat wij alles op de kop hebben gehad en alles opnieuw ingericht hebben was in 2008. Toen liep het richting 2018 dus hadden wij weer een reden om alles opnieuw onder de loep te nemen. We hadden een vloer die er nu twintig jaar in lag die op een gegeven moment ook aan vernieuwing toe was,” zegt Caroline. “We waren al een tijdje zoekende hoe we dit aan moesten gaan pakken. Degene die in 2008 alles heeft vernieuwd hebben we er ook weer bij gehad. Bij de plannen en presentaties die daarvoor gepresenteerd werden, kregen wij geen goed gevoel. Via onze accountmanager kwamen wij erachter dat Kruitbosch ook retailadvies & -ondersteuning aanbiedt. Zo kwamen wij in contact met de retailmanager van Kruitbosch en die snapte wel wat bij bedoelden.”

Out of the Box denken

Caroline vertelt dat zij het juist zo fijn heeft gevonden dat zij bij Kruitbosch de vrijheid kreeg om eigen ideeën in te brengen. “We hebben eerst tegen Edwin gezegd: joh, begin blanco en zet die winkel van 2028 neer en vertel ons maar hoe die er uit moet zien. En dan gaan wij wel schrappen. Het leuke ervan is dat je wel helemaal out of the box gaat denken en de ideale situatie gaat schetsen van hoe zou het nou moeten.” Het resultaat hiervan was bijvoorbeeld de verplaatsing van de ingang van de werkplaats. Want Kruiper wilde niet alleen winkel vernieuwen, ook de werkplaats en het magazijn. De winkel is nu klaar. De volgende stappen zijn de werkplaats vernieuwen en het magazijn opnieuw indelen. Kruiper is ook Connect-klant geworden. “We zijn ook heel bewust bezig met voorraadbeheersing. Om ervoor te zorgen dat de voorraad in magazijn en winkel goed op elkaar afgestemd is. Met de huidige levertijden is dat gewoon heel makkelijk en eenvoudiger dan vroeger,” zegt Caroline. “Het leuke is dat je in samenwerking met het Connect aan de ene kant de cijfers van Kruitbosch hebt en aan de andere kant onze inbreng, vakmanschap en kennis van de markt.”

Bij Kruiper worden ze steeds scherper op welke collecties zij wel en niet houden in hun assortiment, zodat zij het beste in kunnen spelen op de markt. Ongeveer 80% van hun collectie fietsonderdelen en -accessoires komt bij Kruitbosch vandaan, waardoor zij in samenwerking met Kruitbosch alles opnieuw kunnen organiseren en inrichten. “Die samenwerking met Kruitbosch en de samenwerking met de Nijland Winkelinrichting en NVT Vloeren vonden wij erg prettig.”

De winkel

Kruiper heeft niet alles vernieuwd; alles wat mooi en goed was is zo gebleven en is gecombineerd met nieuw. “Dat is kostentechnisch veel beter en past ook wel bij onze filosofie!” verklaart Caroline.

Naast dat de routing en inrichting zijn veranderd is de winkel ook voorzien van nieuwe sfeerbeelden en een gloednieuwe vloer. Voor de vloer is gekozen voor een mat-grijze kleur die lichtjes reflecteert, wat de natuurlijke lichtinval in de winkel extra benadrukt. De sfeerbeelden die gebruikt zijn komen uit de omgeving, dit zijn plekken waar Marcel & Caroline zelf ook graag fietsen. Ook zijn de beelden geschoten door een plaatselijk fotograaf. Caroline vertelt enthousiast: “Alle klanten vinden het mooi en dat geeft praatstof.” Verder zijn de schappen allemaal voorzien van witte slatwall wanden, wat extra veel rust en ruimte schept. De gondelaars hadden eerst een dichte zijkant, die hebben nu een open zijkant gekregen zodat het schap open en toegankelijk is. Hiernaast heeft Kruiper als pronkstuk de Kruitbosch tassenwand vooraan de winkel geplaatst. De balie en de tassenwand hebben dezelfde print gekregen waardoor het een mooi geheel is.

Work in progress: werkplaats & magazijn

Achterin is een nieuwe ingang naar de werkplaats ontwikkeld. Deze ruimte is open en heeft een mooie doorkijk naar de winkel. In het verleden stond deze ruimte vol fietsen en moesten mensen door een deur om bij de werkplaats te komen. Hier is nu een glazen schuifdeur geplaatst, waardoor je bij binnenkomst rechtstreeks de werkplaats in kijkt. Er is een balie geplaatst met als doel: klanten die zich welkom voelen. Door een efficiëntere indeling van de takels komt er zelfs één werkplek bij.

Extra zitje
Naast de werkplaats wordt een zitplek ontwikkeld waar mensen kunnen wachten op een kleine reparatie. “En we hadden al altijd wel zo’n plek, alleen die plek werd ook gebruikt voor de verkoop. Dan heb je op een gegeven moment tijdens een verkoopgesprek mensen erbij zitten die te zitten wachten op een reparatie. Dat is toch wat onprettig.” aldus Caroline. In de hoek komt een fotodoek met beelden van de historie van de winkel als praatstuk.

Connect
Caroline vertelt dat de voorraadbeheersing één van de belangrijkste drijfveren is geweest om de winkel te vernieuwen. Omdat de markt aan het veranderen is vinden zij het erg belangrijk om in te spelen op deze verandering. Omdat Kruiper Tweewielers nu Connect-klant is zullen zij ondersteund worden door Kruitbosch in hun voorraadbeheer.

Ook nieuwsgierig geworden naar de retaildiensten en – oplossingen van Kruitbosch? Neem dan contact op met uw contactpersoon.