Hoe Kruitbosch de fiets emotie gaf

11-07-2019

Bron: Elsevier

Wilco, Chris en Martin Kruitbosch laten het familiebedrijf uit 1955 bloeien. Ze breidden de groothandel in onderdelen en accessoires uit met de succesvolle eigen fietsmerken Cortina en Alpina. Dit jaar gaat de firma ‘als het goed is’ door de grens van 100 miljoen euro omzet. ‘Dat geeft extra dynamiek.’

Na drie kwartier ontstaat er lichte consternatie. ‘Ik weet niet wat je precies bedoelt,’ zegt Wilco Kruitbosch. ‘Volgens mij,’ reageert zijn broer Chris, ‘vraagt hij of we ook lelijke fietsen maken.’ Wilco: ‘In principe niet.’ ‘Smaken verschillen,’ merkt neef Martin op. ‘Dus die lijkt jou lelijk?’ vraagt Chris. ‘Wacht maar, we laten ’m je straks zien.’

De sfeer blijft gemoedelijk in het vergaderkamertje in het Kruitbosch-gebouw in Zwolle. De drie aandeelhouders van het familiebedrijf lachen. Nadat ze eerst waren gecomplimenteerd met de twee prachtige exemplaren van de Cortina ­E-Mozzo die in de ontvangsthal staan, werd ze gevraagd of ze fietsen maken waarvan ze zelf ook denken: moet dat nou? In het bijzonder de Cortina-stadsfiets uit de Denim-lijn. Naast jeans-accenten heeft die leren elementen, koperen buttons en velgen.

Lees het hele artikel op de website van Elsevier of download de PDF.

 

Hoe Kruitbosch de fiets emotie gaf