Familiebedrijf Kruitbosch boekt recordomzet

22-02-2018

Bron: www.deonderneler.nl - 20-02-2018

Net zo belangrijk als een mobieltje of een jas is voor jongeren tegenwoordig een fiets, constateerde Kruitbosch in Zwolle. En maakte van fietsmerk Cortina een modeartikel. In tien jaar tijd steeg de verkoop van nul naar meer dan 100.000 fietsen per jaar. ,,We zijn continu bezig met trends, net als in de mode." Dat schrijft de Stentor.

Fietsfabrikant en groothandel Kruitbosch in Zwolle heeft sinds 2008 een aandeel van 20 procent veroverd in de markt voor stadsfietsen. En de omzet is sindsdien verdubbeld. Kruitbosch behaalde vorig jaar ook nog een recordomzet van 87 miljoen euro. Wat is het geheim?

Ze blijven fietsen kopen

Het bedrijf richt zich vooral op jongeren en jongvolwassenen. Economische crisis of niet, zij bleven fietsen kopen. ,,Mensen geven alleen geld uit aan iets dat ze belangrijk en mooi vinden. Een fiets is voor jongeren een onmisbaar iets", verklaart algemeen directeur Chris Kruitbosch (41) het succes. ,,Ze gebruiken het elke dag, net als hun jas en mobieltje."

Radicale keuze

Decennia lang leidde de merknaam Cortina een sluimerend bestaan, buiten het reclamegeweld en met uitsluitend zwarte omafietsen. Dat het opnieuw tot leven gewekte merk het nu, samen met kindermerk Alpina, zo goed doet onder jongeren en jongvolwassenen komt volgens Kruitbosch door een radicale keuze. ,,De fietsenmarkt was heel saai, doordat de fiets altijd is gezien als een technisch product. Wij zijn het gaan benaderen als een modeartikel, geen vervoersproduct maar een lifestyle product. We hebben samenwerking gezocht met mode-ontwerpers en met het kledingmerk Lief. Sindsdien zijn we continu bezig met trends, net als in de mode. Waarbij kwaliteit uiteraard wel een basisvoorwaarde is."

Hippe fietsen

Een denimblauwe stadsfiets met transportrek voorop en details als aan een spijkerbroek is al lange tijd een van de grootste hits van Cortina. Sindsdien zijn er tal van hippe fietsen uitgebracht, in de modekleuren van dat moment. Wat nu in is? ,,De army trend", zegt Kruitbosch. Achter de schermen wordt allang weer gewerkt aan de volgende trend voor een presentatie in oktober. Welke dat is, houdt hij voor zich. ,,We stellen er eer in te blijven verrassen."

Technologie

De modische ontwikkeling gaat volgens Kruitbosch hand in hand met de technologische. Want er valt nog wel wat te verbeteren. Zo maakt de ketting steeds meer plaats voor een riem, die geen vuil aantrekt of afgeeft, lichter is en langer mee gaat. Dan hoeft er ook geen kettingkast meer op, wat de fiets lichter maakt. En nieuw voor dit jaar: de stuurpen met accu waarmee je je smartphone kunt opladen terwijl je hem gebruikt als routeplanner. De stroom voor de accu zelf komt dan weer uit de naafdynamo.

E-bike

Een andere belangrijke ontwikkeling is de e-bike. ,,We zien een verschuiving naar elektrisch", aldus Kruitbosch. ,,Dat was eerst een bejaardending, maar je ziet nu ook bij jongeren de omslag naar fietsen met elektrische ondersteuning. Ze zien de voordelen: snel en zonder inspanning van A naar B, dus ze kunnen later uit hun bed komen."

Social media

Ideeën voor nieuwe modellen komen onder meer voort uit sessies met technici, ontwerpers en mensen uit de doelgroep. Ook via sociale media wordt veel uitgevraagd. Samen met externe deskundigen worden de ideeën uitgewerkt tot een productiemodel, een proces dat zo'n anderhalf jaar in beslag neemt. Geproduceerd worden de fietsen uiteindelijk in fabrieken in Tsjechië en Litouwen. Van daaruit komen ze naar een opslag in Nieuwleusen, voordat ze naar de winkels gaan.

Familiebedrijf

Hoewel er inmiddels 170 mensen werken is Kruitbosch in de kern nog steeds een familiebedrijf. Met drie eigenaren uit de derde generatie. Broer Wilco (54) geeft leiding aan de ontwikkeling van de collectie, neef Martin (42) runt het hele logistieke gedeelte. ,,Wij vinden allemaal verschillende dingen leuk, dus dat gaat heel goed", aldus Chris Kruitbosch.

Waar zit nu nog de uitdaging, na een jaar met recordomzet? ,,Omzet alleen is geen doel. Wat wel leuk is, dat is kijken wat we nog meer met fietsen zouden kunnen doen. Keuzes maken en daaraan vast houden, dat is een uitdaging."