Commercieel directeur

40 uur
HBO+
Zwolle

Kruitbosch is een betrokken en resultaatgericht familiebedrijf uit Zwolle. Met een breed assortiment aan fietsen: van hippe fietsen voor de forens tot praktische family e-bikes. Daarnaast heeft Kruitbosch een zeer groot aanbod aan onderdelen en accessoires.

Wat ooit begon als een lokale grossierderij is in 65 jaar uitgegroeid tot een servicegerichte groothandel en retailpartner in fietsen, onderdelen en accessoires. Daarmee bedient Kruitbosch de fietsspeciaalzaken in Nederland, België en Duitsland. Eigen Kruitbosch succesmerken zijn Alpina en Cortina: Alpina is dé fiets voor kinderen en Cortina richt zich met groot succes op jongeren, jongvolwassenen en eigentijdse volwassenen.

Achter de Kruitbosch-merken zit een krachtige, wendbare en tikkeltje eigenwijze en zeker ook trotse organisatie die betrokken, betrouwbaar en dynamisch in de wedstrijd zit. Kruitbosch zoekt een commercieel directeur die met de geschetste ambities meegroeit.

In totaal werken bij Kruitbosch zo’n 200 mensen. Het is een divers team bestaand uit zowel mannen en vrouwen van diverse leeftijden. Het fraaie kantoor aan de A28 ondersteunt het samen-gevoel en is uitgerust met flexibele werkplekken.

Ontwikkelingen

De ontwikkelingen waar de nieuwe commercieel directeur mee aan de slag gaat zijn in vier statements samen te vatten:

  • Van b2b naar b2b en b2c: Traditioneel zijn de fietsspeciaalzaken de klanten van Kruitbosch. Stap voor stap ontwikkelt het bedrijf zich tot een aanbieder direct voor consumenten, zonder daarbij het dealernetwerk uit het oog te verliezen;
  • Van analoog naar digitaal: het online kanaal wordt steeds belangrijker voor de onderneming. De data die dit oplevert worden ingezet om development en marketing & sales steeds gerichter in te richten;
  • Van product naar dienstverlening: Leasing, bikesharing zijn 2 voorbeelden van nieuw type diensten waarmee Kruitbosch nieuwe markten aanboort. En met nieuwe partners werkt;
  • Van fiets naar lifestyle concept: De fiets wordt steeds meer onderdeel van een totaalbeleving, een manier van leven en jezelf onderscheiden. Kruitbosch heeft de producten en organisatie om hier effectief op in te spelen;
  • Van nationaal naar internationaal: Na Nederland zijn nu België en in de toekomst ook Duitsland en andere Europese landen belangrijke groeimarkten.

Het verdiepen van de huidige product-markt combinaties, het aanboren van nieuwe distributiekanalen en regio’s, het verder exploreren van de digitale mogelijkheden. Dat zijn de uitdagingen voor de nieuwe commercieel directeur.

Organisatie

Naast de Algemeen Directeur Chris Kruitbosch (3e generatie van het familiebedrijf) en de Commercieel Directeur bestaat de directie uit een Directeur Development (productontwikkeling, branding) en een Operationeel Directeur (Financiën, Logistiek, ICT). Development ontwikkelt het merk, de nieuwe proposities en de marketing, Operations borgt een sterk ICT-platform en een professioneel ingerichte logistieke operatie. De Commercieel Directeur is met zijn/haar team gericht op het verhogen van een rendabele omzet.

Binnen Commercie vallen

  • De regionale en internationale verkoopteams
  • Channelmanagement (Sales en Marketing, accountmanagement en dealermarketing) B2B
  • Channelmanagement en sales B2C
  • Data-analyse

Profiel

We zoeken een commercieel gedreven hands-on strateeg. Iemand met scherpe marktvisie en de competenties om anderen hierin mee te nemen. Een gedreven professional met een brede commerciële en marketing ‘rugzak’ en een breed repertoire. Een commercieel dier die de verschillende hierboven beschreven ontwikkellijnen gaat uitzetten, iemand met een helicopterview die als lid van het Directieteam gaat voor de integrale ontwikkeling van de onderneming.

De ideale kandidaat:

  • is een nieuwsgierige, verbindende leider die anderen in hun kracht weet te zetten, maar een conflict ook niet uit de weg gaat;
  • heeft een stevige visie en ervaring op het gebied van datagedreven sales binnen een omni-channel omgeving en is nieuwsgierig naar nieuwe mogelijkheden op dit gebied.
  • heeft een scherpe blik op de ontwikkelingen in de markt en draagt samen met de collega-directieleden bij aan de visieontwikkeling voor Kruitbosch;
  • is in staat haar/zijn visie over te brengen en het team scherp te houden zodat de juiste onderwerpen de aandacht krijgen;
  • signaleert en verkent de mogelijkheden van vernieuwende werkmethodieken en weet anderen hierover enthousiast te maken;
  • heeft een stevige commerciële drive en combineert dat met het werken aan langdurige relaties en onderhouden van relevante netwerken;
  • is empathisch, is in staat zich te verplaatsen in de belangrijkste stakeholders (klanten, leveranciers, etc.)

Passend bij de cultuur van Kruitbosch zoeken we iemand met het volgende DNA:

  • strategisch en hands-on;
  • makkelijk communiceren in de ‘boardroom’, maar ook in de bedrijfskantine; 
  • gericht op continue verbetering en transitie van het bedrijf; zonder dit vooral interim te hebben gedaan;

Kruitbosch is een gedreven familiebedrijf, er wordt snel en vaak informeel geschakeld, ook dat moet bij je ambitie en DNA passen.

We zoeken iemand met de volgende achtergrond qua CV:

  • ervaring in een complexe, bij voorkeur internationale organisatie met verschillende klantgroepen en -kanalen. De combinatie B-B en B-C is een daarbij pré;
  • ervaring met relatief dure consumentenproducten/-merken; Ervaring in de fietsenbranche is geen voorwaarde;
  • een stevige track record binnen een grotere, complexe organisatie en de ambitie om een prachtig familiebedrijf te helpen in de fase van MKB naar verdere ontwikkeling;
  • ervaring met de inzet van data en digitalisering om te komen tot een effectieve klantenbenadering;
  • is digitaal- en datagericht;
  • minimaal 10 jaar managementervaring;
  • minimaal een HBO+ opleiding en daarnaast een verdere verdieping met relevante opleidingen en masterclasses.

Informatie

Kruitbosch laat zich in deze procedure bijstaan door Marcel Gasseling van Gasseling Search. Geïnteresseerde kandidaten kunnen hun interesse kenbaar maken door een bericht (inclusief actueel CV) te sturen aan info@gasselingsearch.nl. De voorselectie wordt gedaan door Gasseling Search. De gesprekken met de selectiecommissie vinden in november 2020 plaats. Voor meer informatie kunt u bellen met Marcel Gasseling of Elise van Mil op 073-8200374.

Sollicitatieproces