Moderne fietsen maken uit passie

In grote steden laten steeds meer mensen hun auto staan om op de fiets te gaan, vanwege parkeerproblemen of de milieuvervuiling. Fietsfabrikant Kruitbosch BV speelt daar op in door fietsen te ontwikkelen met extra's. Zo hebben Kruitbosch' nieuwste fietsen, de Cortina Blau en de Cortina Mozzo, onder andere een stuurpen waarmee de smartphone opgeladen kan worden, al fietsend.

Bron: https://www.peperbus.nl/

Door Sigrid Aalfs

"Als bedrijf moet je producten telkens verbeteren, dat doen we door te kijken naar wat er gebeurt in de steden, en waar consumenten tegenaan lopen", legt één van de drie eigenaren, Chris Kruitbosch uit.

Kruitbosch BV bestaat al meer dan zestig jaar. "Mijn opa begon met een winkel in de binnenstad, hij verkocht fietsaccessoires, later kwamen daar fietsen bij. Wij verkopen nog steeds fietsaccessoires, gewone, en inmiddels ook elektrische fietsen. Samen met mijn broer Wilco en neef Martin vormen we de derde generatie. We zijn er trots op het familiebedrijf voort te zetten. We willen dingen continue verbeteren en hebben een passie voor fietsen."
De stadsfietsen van Cortina hebben naast de oplaadmogelijkheid ook een ander soort aandrijving, een belt-drive, in plaats van een fietsketting. Daardoor rijden de fietsen stiller en lichter, en er hoeft geen ketting gesmeerd te worden, onderhoudsvrij dus. "Meestal vinden vooral jonge mensen het erg wanneer hun mobiel leeg is, daar hebben wij een oplossing voor bedacht. We richten ons wat betreft deze fietsen wat meer op jonge mensen."
Qua verkoop loopt deze moderne fiets goed volgens de fabrikant. "Nederland is natuurlijk een echt fietsland, en in Zwolle, een fietsstad, zie je ze veel rijden. We verkopen in ons land en in België en Duitsland, maar ook buiten Europa, wel zo'n 100.000 stuks per jaar. Techniek is belangrijk, maar ook dat het mooi is; de fiets wordt steeds meer gezien als een accessoire, een modeartikel. We willen een bedrijf zijn die open staat voor nieuwe dingen, en voor de hele wereld." Het is een echt Zwols bedrijf, maar wel een met de blik naar buiten gericht, om in te kunnen spelen op trends in eigen land en daarbuiten. "We kijken welke uitdagingen Nederlanders en daarbuiten hebben, en daar proberen we mooie, stijlvolle oplossingen voor te bieden, dat is onze uitdaging dan weer."
De firma verkoopt naast gewone ook elektrische fietsen, die steeds populairder worden, ook onder jongeren. "Omdat steeds meer mensen gebruik maken van de fiets, zal de infrastructuur moeten veranderen; daarom zijn we in gesprek met partijen als de gemeente, Deltion en Windesheim, om samen vanuit verschillende invalshoeken oplossingen te gaan bedenken."

https://www.peperbus.nl/nieuws/algemeen/237058/moderne-fietsen-maken-uit-passie-

vrijdag 8 september 2017